Werken volgens de bedoeling

Om te kunnen werken ‘volgens de bedoeling’ moeten medewerkers verbinding en betrokkenheid hebben met het doel van de organisatie. En -belangrijker nog- verantwoordelijkheid krijgen en nemen voor wat ze daar aan bijdragen.

Een straatveger met een ‘eigen wijk’ is in het algemeen effectiever dan iemand die iedere dag ergens anders werkt. Je voelt je verantwoordelijk dat je wijk er netjes bij ligt en je weet waar de plekken zijn waar vervuiling het snelst terug komt. Hier kom je alleen achter als je de mensen uit de praktijk spreekt en hun kennis benut.

In de bibliotheek gingen we over op selfservice. Voor medewerkers was dat bedreigend, want hun vertrouwde werk achter de balie verdween. Tot ze zich realiseerden dat ze hun klanten veel beter konden helpen als ze niet meer tot de oren in de administratieve handelingen zaten. Dat ze gastvrijheid, advies en begeleiding konden bieden in plaats van controle. Toen kwam de verandering pas echt op gang.

Wat mij betreft is verandering dus een actief proces, waarbij je de hele organisatie betrekt. Dat is arbeidsintensief, maar het loont. In alle dagelijkse afwegingen is het van doorslaggevend belang dat medewerkers snappen wat de kern van hun werk is. Om bij het voorbeeld van de straatveger te blijven: het gaat er niet om dat iedere straat geveegd is, maar dat de wijk zo schoon mogelijk is.