Samenwerken in vertrouwen

Hoewel we in een organisatie ‘allemaal hetzelfde doel’ hebben wordt er niet altijd vanzelfsprekend samengewerkt. Zowel in grote als in kleinere organisaties ontstaan vaak eilanden, die hun eigen subdoel hebben. Daar wordt suboptimalisatie gecultiveerd. In een gemeentelijke organisatie bijvoorbeeld cultuur, sport, gezondheid, duurzaamheid of wonen. Natuurlijk weet iedereen dat in een goede stad al die aspecten goed geregeld zijn. Maar het blijft verleidelijk de missie te voelen om dan maar eerst bijvoorbeeld ‘onderwijs’ goed te regelen. Daar is op zich ook niets mis mee.

Essentieel wordt het als er vraagstukken zijn, die een domein overstijgen of die een beetje van meer beleidsterreinen zijn. Kunnen we er dan samen opgavegericht aan werken?

En dat is nog maar het gewone samenwerken. Helaas zijn er in samenwerking ook nog vaak breuklijnen te zien. Door slechte ervaringen in het verleden, door onuitgewerkte ruzies tussen personen, door als gedwongen gevoelde samenwerking.

Onder water blijven deze breuklijnen doorwerken als je er geen aandacht aan besteed. Dit zijn de onverklaarbare ‘stoorzenders’ die het tempo en de kwaliteit van de verandering enorm in de weg kunnen zitten. Tegelijkertijd wil ik graag zo snel mogelijk naar het hier en nu. En naar wat iedereen persoonlijk kan bijdragen. ‘Het systeem’ hebben we niet zomaar veranderd. Maar jij kunt morgen al direct ander gedrag laten zien. Wat is daar voor nodig?